Перерахунок плати за неякісні чи ненадані комунальні послуги. Які права має споживач при заборгованості?

Що робити франківцям, якщо комунальні послуги неякісні чи взагалі не надаються? Чи мають право мешканці домагатися перерахунку плати? 

Спеціально для Інформатор Івано-Франківськ розповіла Анна Даніель — адвокат, кандидат юридичних наук, керуючий Адвокатського бюро «Анни Даніель».

Відповідно до Закону України «Про житлово-комунальні послуги» житлово-комунальні послуги – результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умовпроживання та/або перебування осіб у житлових і нежитлових приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил, що здійснюється на підставі відповідних договорів про надання житлово-комунальних послуг.

Споживач житлово-комунальних послуг, згідно вказаного Закону може бути – індивідуальний або колективний.

Індивідуальний споживач – фізична або юридична особа, яка є власником (співвласником) нерухомого майна, або за згодою власника іншаособа, яка користується об’єктом нерухомого майна і отримує житлово-комунальну послугу для власних потреб та з якою або від імені якої укладеновідповідний договір про надання житлово-комунальної послуги.

Колективний споживач – юридична особа, що об’єднує споживачів у будівлі та в їхніх інтересах укладає договір про надання комунальної послуги;

Стаття 7 згаданого Закону визначає права і обов’язки споживачів.

Споживач має право:

1) одержувати своєчасно та належної якості житлово-комунальні послуги згідно із законодавством і умовами укладених договорів;

2) без додаткової оплати одержувати від виконавця житлово-комунальних послуг інформацію про ціни/тарифи, загальну вартість місячного платежу, структуру ціни/тарифу, норми споживання та порядок надання відповідної послуги, а також про її споживчі властивості;

3) на відшкодування збитків, завданих його майну, шкоди, заподіяної його життю або здоров’ю внаслідок неналежного надання або ненадання житлово-комунальних послуг та незаконного проникнення в належне йому житло (інший об’єкт нерухомого майна);

4) на усунення протягом строку, встановленого договорами про надання житлово-комунальних послуг або законодавством, виявлених недоліків у наданні житлово-комунальних послуг;

5) на зменшення у встановленому законодавством порядку розміру плати за житлово-комунальні послуги у разі їх ненадання, надання не в повному обсязі або зниження їхньої якості;

6) на неоплату вартості комунальних послуг (крім постачання теплової енергії) у разі їх невикористання (за відсутності приладів обліку) за період тимчасової відсутності в житловому приміщенні (іншому об’єкті нерухомого майна) споживача та інших осіб понад 30 календарних днів, за умови документального підтвердження відповідно до умов договорів про надання комунальних послуг;

7) отримувати від управителя, виконавців комунальних послуг штраф у розмірі, визначеному договорами про надання відповідних житлово-комунальних послуг, за перевищення нормативних строків проведення аварійно-відновних робіт;

8) на перевірку кількості та якості житлово-комунальних послуг у встановленому законодавством порядку;

9) складати та підписувати акти-претензії у зв’язку з порушенням порядку надання житлово-комунальних послуг, зміною їхніх споживчих властивостей та перевищенням строків проведення аварійно-відновних робіт;

10) без додаткової оплати отримувати від виконавця відповідної послуги чи іншої уповноваженої на розподіл комунальної послуги особи детальний розрахунок розподілу обсягу спожитих комунальних послуг між споживачами багатоквартирного будинку;

11) без додаткової оплати отримувати інформацію про проведені управителем, виконавцем комунальної послуги нарахування плати за житлово-комунальні послуги (з розподілом за періодами та видами нарахувань) та отримані від споживача платежі;

12) у встановленому законодавством порядку відключитися від систем централізованого теплопостачання та постачання гарячої води;

13) розірвати договір про надання комунальної послуги, попередивши про це виконавця відповідної комунальної послуги не менш як за два місяці до дати розірвання договору, за умови допуску виконавця для здійснення технічного припинення надання відповідної послуги. Це право не поширюється на договір про постачання теплової енергії, укладений зі споживачами у багатоквартирному будинку, крім випадку розірвання такого договору колективним споживачем.

Враховуючи вищевикладене, споживач має право не оплачувати послугу у повному обсязі, якщо вона:

надається неякісно (наприклад, низька температура теплоносія, неякісна вода, часті перебої електроенергії, тиску газу чи води недостатньо)
надається з перервами понад допустимі норми (відключення світла, відсутність води, тепла або газу довше, ніж визначено державними стандартами)
або не надається взагалі (повна відсутність послуги).
У таких випадках проводиться обов’язковий перерахунок плати, який зменшує суму рахунку.

Як домогтися перерахунку?

Крок 1. Звернутися до виконавця послуги

Оператор тепломереж, водоканал, газопостачальна компанія чи керуюча компанія зобов’язані прийняти звернення.

Крок 2. Скласти акт-претензію

Споживач має право вимагати складання акту про неналежну якість.

Якщо представник виконавця не з’явився – акт складається самостійно (2–3 сусіди як свідки).

Крок 3. Виконавець протягом 5 днів проводить перевірку

Він повинен зафіксувати факт порушення і зробити перерахунок.

Крок 4. Перерахунок застосовується до наступного рахунку

Або повертається надміру сплачена сума.

До теми: На Прикарпатті хочуть придбати сміттєвоз за майже 9 млн грн

Підписуйтесь на нас в Google новинах, щоб не пропустити головне.

Головне фото — ілюстративне

Залишайтеся на зв’язку! Ми у Facebook, Instagram, Telegram.

Надсилайте свої новини нам на пошту: informator.ivanofrankivsk@gmail.com

Телефонуйте за номером 096 989 60 87

Exit mobile version