«Бо режисери — це поети сьогодення»: інтерв’ю з кінематографістом В’ячеславом Бігуном

«Бо режисери — це поети сьогодення»: інтерв'ю з кінематографістом В'ячеславом Бігуном
«Бо режисери — це поети сьогодення»: інтерв'ю з кінематографістом В'ячеславом Бігуном

Завтра, 28 грудня, у світі відзначатимуть Міжнародний день кіно. З приводу цього журналісти Інформатора Івано-Франківськ поспілкувалися з найтитулованішим та найбільш номінованим українським режисером у світі В’ячеславом Бігуном. Будучи, і юристом, і кінематографістом, В’ячеслав спрямовує досвід, отриманий у Європейському суді, щоб створювати фільми про права людини і не тільки. 

Пише Інформатор Івано-Франківськ.

В’ячеслав Бігун є членом Європейської кіноакадемії і головою Наглядової ради Української гільдії режисерів. З 2019 року він є найтитулованішим українським режисером, а сьогодні – найбільш номінованим у світі. Серед його відомих фільмів: «Серце мами Гонгадзе», «Сильні духом», «Остання зйомка» та «Найближчі до Бога».

15 листопада 2025 року на міжнародному кінофестивалі MYTH: Social Impact Film Award, фільм В’ячеслава Бігуна про франківця Руслана Ганущака «Незабуте. Руслан»здобув Спеціальну відзнаку «Голос України».

Постер до фільму «Незабуте. Руслан». Джерело: Український погляд

– Як ви вирішили стати кінематографістом?

– Спочатку здавалося мені, що світ формується зі слів. Але з часом зрозумів: є ще світло, тіні й інша тиша між ними. І вони промовляють глибше. Вивчав право, мови, працював у Європейському суді, писав тексти, як науковець, журналіст, публіцист – понад 600 публікацій. Але одного дня відчув: словам бракує дихання.

«Кіно стало тим простором, де можна говорити світлом. І відтоді мені складно уявити себе без нього»

З фільму «Мати. В ім’я мільйонів» В’ячеслава Бігуна

– Будучи юристом та режисером, як вам вдається поєднувати ці дві діяльності у житті?

– Для мене це два береги однієї річки. Право – про мислення і відповідальність, а кіно – про свободу й почуття. Я більше у праві науковець, ніж практик, але досвід допомагає. Як-от досвід у Європейському суді допомагає створювати фільми про права людини. Це знання про те, як виглядає справедливість – і як вона болить.

– Над чим працюєте зараз?

– Є великий проєкт, який уже бачать глядачі в Україні, і за кордоном. У титрах немає мого імені, і так має бути – це колективна справа. Подібного масштабу в Україні ще не створювали, і це вже вивчають як явище.

А наші фільми (українські – ред.) продовжують жити: покази щомісяця, понад 170 фестивалів, сотня відзнак. Найбільша кількість номінацій у світі для одного автора – теж факт, який працює на українське кіно.

Ідеї ростуть – як весняні квіти. Часом це історії про людей із великим серцем і тих, хто вміє тримати світло навіть у темряві. Як-от фільми про воїнів Руслана Ганущака, Олега Куцина, для обох, між іншим, тісно зв’язана із Галичиною.

– Які ідеї для нових фільмів зараз вас «хвилюють»?

– Ідеї — це живі істоти, кажуть філософи. Вони приходять і йдуть, й у ці моменти важливо бути «вдома». Мої неігрові фільми народжуються з життя, а ігрові — з уяви. З 2014-го зняв близько 15 стрічок, так чи інакше повʼязаних із війною. Вони прагнуть бути поетичними. Бо режисери — це поети сьогодення.

«Якби Сковорода, Шевченко чи Леся Українка жили в епоху кіно — вони були б кінематографістами»

– Ви також є творцем фільмів у жанрі фолк-кіно: що це за жанр і чому він важливий?

– Видно, це термін від кінознавців. Для мене це повернення до коренів. У мене близько 20 фільмів про Закарпаття — людей, мову, життя, музику, історію краю. Діалекти часто просять субтитрувати, але нехай це буде привід прислухатись. Бо ці голоси уже стають історією — а кіно продовжує їхнє життя.

– Який з ваших фільмів залишив найбільший слід у теперішній кар’єрі?

– Сподіваюся, цей фільм ще попереду. З відомих — «Серце мами Гонгадзе», «Сильні духом», «Остання зйомка», «Найближчі до Бога». З-поміж 55 фільмів є кілька віхових. Наприклад, перший ігровий фільм — це екранізація Довженка «Мати. В імʼя мільйонів». Мене відмовляли: «Перший фільм — і одразу Довженко? » Але мільйони переглядів (пишуть, що це перший український фільм, який набрав мільйони переглядів) кажуть самі за себе.

Кадр із фільму «Мати. В ім’я мільйонів» В’ячеслава Бігуна

– Які фільми вас надихають?

– Ті, що торкаються серця. Ті, що можуть зцілювати. Чи, хоча б, вгамовувати біль. Подивимося, наскільки якісно й кількісно зможу сам створити таке кіно.

В’ячеслав Бігун під час зйомок у 2014 році. Фото: «Книга і легенда: В’ячеслав Бігун» авторки Наталії Людвик

– Ви знімаєте важкі історії. Як проходите через це?

– Кожна історія — дзеркало. Неможливо залишитись осторонь. Бували дні, коли я «був» на кількох похоронах поспіль. Бачив тисячі травмуючих відео. Є імунітет юриста, але психіка — тонка річ. Працює несвідоме, підсвідоме. Є травма свідка. Рятує психологічна підготовка і розуміння: кіно може бути зціленням — і для героїв, і для глядачів, і для мене.

Із фільму «Серце мами Гонгадзе» В’ячеслава Бігуна

– Чим відрізняються сучасні режисери від режисерів 2010-х років? 

– Сьогодні ми бачимо світ гостріше. Бо живемо в епоху змін і війни. Техніка стала доступною — кіно стало демократичним. Але виросла й відповідальність: ми фіксуємо історію, яку будуть «дивитися нашими очима» наступні покоління.

В’ячеслав Бігун, Леся Гонгадзе та співпродюсер Юрій Чижмар у 2012 році. Фото: «Книга і легенда: В’ячеслав Бігун» авторки Наталії Людвик

– З якими на вашу думку викликами стикається українське кіно сьогодні?

– Найбільший — вижити у професії. З 2014 року, початку російсько-української війни, близько 200 авторів фільмів покинули Україну. Хтось розквіт у світі, хтось — зник. Хтось звідти відкрився. Наприклад, хто 6 міг подумати, що громадянин України з російським прізвищем, який живе за кордоном, отримає «Оскар» за фільм про Україну.

«Ми втратили ціле покоління режисерів. Але зʼявляється нове — і це вселяє надію»

– Чи можна сьогодні побачити у кінотеатрі якісне українське кіно?

– Пізнайте самі. Воно проростає крізь камінь. Є авторське, жанрове, документальне. У нас навіть є режисери, які спеціалізуються, можна сказати, на якісних підробках голівудського кіно. Документалістика навіть стала касовою під час війни — і це нове явище. Головне — бути відкритим. Прийти й побачити.

– Що ви можете порадити молодим українським режисерам?

– Творити попри все. Ризик помилитися — великий, але шанс створити щось важливе — теж. Наші попередники часто не мали такої можливості. Тому творіть. І ваше кіно, як добре вино, з роками лише набиратиме смаку.

– А які фільми порадите переглянути, зокрема молоді?

– Є два підходи. Перший — для легкості і спілкування. Другий — для розвитку й зцілення. Можу скласти перелік персонально — 6о кіно, як ліки, треба добирати індивідуально. Хоча кіно може бути й вітамінами, джерелами дофаміну. Ми живемо в часи, коли люди самі можуть створювати фільми для себе. І це чудово.

– Чи є місце російському кіно на міжнародній платформі з огляду на сьогоднішні реалії?

– Російська культура давно стала зброєю. Кіно — один із інструментів впливу. Тому ми маємо тримати оборону. Але не зациклюватися. Українська культура – самодостатній і повний світ. У ньому можна бути собою, бути почутим, коханим і бажаним.

Читати також: «Подих життя»: 22-річна українська режисерка Марго Омірова про свій дебютний фільм

Підписуйтесь на нас в Google новинах, щоб не пропустити головне.

Головне фото – «Книга і легенда: В’ячеслав Бігун» авторки Наталії Людвик.

Залишайтеся на зв’язку! Ми у Facebook, Instagram, Telegram.

Надсилайте свої новини нам на пошту: informator.ivanofrankivsk@gmail.com

Телефонуйте за номером 096 989 60 87

Exit mobile version