В українському Фейсбуці існує кілька десятків сторінок, які спекулюють смертями українських захисників, публікують неправдиву інформацію та різноманітні пророцтва і таким чином збирають шалені мільйонні охоплення. ОПОРА виявила, що це координована мережа. І заробляють на ній, скоріш за все, росіяни.
Розповідає Інформатор із посиланням на Громадянську мережу ОПОРА.
Мережа складається щонайменше з тридцяти фейсбук-сторінок, які видають себе за патріотичні інформаційні пабліки. Вони мають власні новинні сайти й назви на кшталт “Україна переможе”, “Моя батьківщина Україна”, “Слава Україні”, “Ми українці, Ми сильні”, тощо. Ці сторінки поширюють відверто неправдиву інформацію.
Також спільним для всіх сторінок мережі є те, що адміністратори всіх цих сторінок перебувають у Вірменії.
Загальна взаємодія зі сторінками мережі за 30 днів за сумою кількості лайків, репостів, коментарів становить майже десять мільйонів. З них понад 5 мільйонів лайків, півмільйона коментарів, 1,15 мільйона поширень. Особливу увагу привертає кількість сумних смайлів – 2,62 мільйона. Такі показники свідчать, що контент паразитує на горі й співчутті читачів.
Охоплення цієї мережі складає майже десять мільйонів взаємодій. Сторінка “Повернись живим” із 3,5 млн підписників має охоплення лише 179 тисяч.
Публікації зі згаданих пабліків набирають десятки тисяч реакцій та поширень, при цьому не використовуючи платне просування своїх дописів та сторінок. Загалом за 30 днів вони опублікували понад 12 тисяч дописів, тобто у середньому 300 публікацій щодня.
“Секрет успіху” цих сторінок у контенті, який вони поширюють. Кожна їхня публікація має на меті викликати емоцію в користувача: радість за чергову “бавовну” в Росії, захоплення подвигами військових та волонтерів, сум через повідомлення про смерть українських захисників. Проте далеко не всі новини правдиві. Навіть навпаки, що разючіша брехня, то більше реакцій фейсбук-користувачів.
Однією з найпоширеніших технологій привернення уваги користувачів платформи є публікація фейків про загибель російських і українських співаків, акторів та інших знаменитостей. Згадані сторінки лише за останній місяць повідомили про смерть Микити Джигурди, Алли Пугачової, Володимира Горянського, Микити Міхалкова, Володимира Вінокура, Ади Роговцевої і Філіпа Кіркорова. Насправді всі ці люди живі.
Ще однією популярною тематикою цих пабліків є різноманітні пророцтва, передбачення, розклади оракулів, розповіді мольфарів, гадання на картах та інший подібний контент. Одна з причин, чому людей приваблюють пророцтва і передбачення – вони дають відчуття впевненості у майбутньому.
Більшість пророцтв, які публікують ці сторінки, стосуються завершення війни та смерті Путіна. Ось приклади заголовків новин, якими мережа сторінок затягує користувачів на свої сайти:
- “Відьма залізла в голову Путіна Читаємо думки кривавого диктатора. Плани наступу та втечі.”
- “Як Росії відвернутися від ДUЯВОЛА. Цикли Сатурна в карті України вирішують результат війни”
- “Передбачення карпатських волхвів і мольфарів – що чекає на Україну впродовж 2022-24 років … Чи виживе Україна?”
Досить часто у дописах цієї мережі йдеться про загибель українських захисників. Ці публікації набирають найбільшу кількість реакцій (зокрема сумних смайлів), репостів та коментарів. Наприклад, найпопулярніший пост за останні 30 днів з інформацією про смерть українського воїна на сторінці під назвою “Цікаві історії” зібрав понад 130 тисяч реакцій, тисячі коментарів та репостів. Ба більше — в цій мережі створені окремі сторінки та сайти, які спеціалізуються виключно на публікації некрологів. Іноді ілюстрація не відповідає людині, про яку йдеться.
Загалом ОПОРА ідентифікувала 30 сайтів, на які давали посилання сторінки мережі. Всі ресурси використовують безкоштовні новинні шаблони типу WordPress або Vercel.app, не надто переймаючись зовнішнім оформленням. Звісно ж, жодної контактної інформації немає. Окрім звичних для нас доменів com.ua та info, серед цих сайтів можна знайти домени росії (.ru), Вірменії (.am) та навіть радянського союзу (.su).
Справжня мета цих сайтів – заробіток на рекламі. Як правило, для монетизації сайтів в Україні використовують сервіс контекстної реклами Google Adsense. Проте лише один із цих сайтів працює з цією системою. Решта залучає послуги інших рекламних платформ — adskeeper і mgid.
Обидві компанії працюють на ринку продажів контекстної онлайн-реклами та, судячи з відкритих вакансій, мають офіси у Києві.
Хоча рекламні агенції mgid та adskeeper позиціонують себе як дві окремі компанії, контент і стиль оголошень на всіх сайтах однаковий, та при натисканні на рекламу компанії adskeeper браузер спрямовує користувача за посиланням clck.mgid.com.
Загалом рекламу цих агенцій можна поділити на три категорії: продаж різноманітних ліків, харчових добавок і побутового приладдя, реклама фішингових вебсайтів та просування українських онлайн медіа.
Ці оголошення часто пропонують різноманітні методи отримання швидкого заробітку, грошової компенсації чи допомоги й спрямовують користувача на сайт Великі Фінанси. Там користувачу пропонують завантажити перелік найбільш високодохідних акцій. Проте для його завантаження потрібно заповнити анкету: ім’я, телефон, email. Журналісти ОПОРИ заповнили анкету й отримали доступ до запропонованого звіту.
За декілька днів їм зателефонували з пропозицією скористатись інноваційною платформою інвестування, у якій штучний інтелект робитиме інвестиції автоматично.
“Російськомовна менеджерка після серії запитань про місце роботи, доходи, мрії та мобільний телефон (їх дуже цікавило, яку саме модель телефону ми використовуємо) запропонувала встановити застосунок AnyDesk, щоб проінструктувати щодо використання інвестиційної платформи. AnyDesk — це програма, яка дозволяє віддалено отримувати доступ до іншого пристрою та керувати ним із будь-якої точки світу. Дозволяти це стороннім особам дуже ризиковано, адже вони можуть заволодіти вашою особистою інформацією, заразити пристрій шкідливим програмним забезпеченням, а також затягнути у схеми фінансового шахрайства. Менеджерка попросила повідомити, коли ми завершимо встановлення AnyDesk, та надіслала детальні інструкції, адресу нібито їхнього офісу у Києві та посилання на інвестиційну платформу“, – йдеться у матеріалі.
Сама платформа називається Bawag-Invest, що за назвою дуже подібно до одного з найбільших австрійських банків BAWAG P.S.K. Сайт компанії виглядає доволі сучасно, але технічно примітивно. Увагу журналістів привернула велика кількість русизмів і згенеровані за допомогою штучного інтелекту фотографії “топ-менеджерів” (розмитий фон, поворот голови).
На цьому сервері працюють ще три дуже схожі сайти, які відрізняються тільки назвою й мовою: англійська, українська та російська.
“Після реєстрації на їхній платформі ми знову зв’язалися з оператором. Ми, звісно, не встановлювали жодне програмне забезпечення та попросили провести усний інструктаж телефоном. Та отримали заперечення: зі слів менеджерки, єдиний можливий спосіб – це використання AnyDesk. На наші застереження щодо їх спілкування російською мовою та можливих ризиків шахрайства з їхньої сторони менеджерка ще раз запевнила, що ми можемо приїхати до них у київський офіс, а всі дії є абсолютно безпечними. Щоб упевнитись у її словах, ми вирішили використати найвідоміший український пароль та попросили сказати слово “паляниця”. На цьому моменті менеджерка зламалась і передала слухавку своєму колезі. Її напарник двічі проігнорував наше вітання “Слава Україні”, а після третьої спроби зірвався на потік українофобських погроз“, – після цієї розмови журналісти переконалися, що метою всіх рекламних оголошень є фінансове шахрайство через отримання віддаленого доступу до пристроїв, й організоване воно, скоріш за все, росіянами.
Так само продають і ліки й побутові товари: користувач потрапляє на лендинговий сайт, де ніби різні знаменитості, науковці або лікарі описують переваги того чи іншого препарату або ж товару, а внизу сайту опубліковані сотні фейкових коментарів задоволених покупців. На сайті користувачу пропонують купити останні залишки товару за вигідною ціною або ж отримати їх безкоштовно. Для цього також потрібно вказати свій телефон.
Журналісти ОПОРИ спробували придбати ліки на такому сайті: “Ми спробували замовити один лікарський засіб та заповнили відповідну форму. За секунду до нас зателефонував консультант та після 20 хвилин запитань та рекомендацій запропонував набір ліків за 2800 гривень. Ми не будемо детально описувати психологічні тонкощі розмови, але повірте, що після такої розмови відмовитись від покупки справді важко. Товар надсилають без передоплати “Новою поштою”, потрібно лише зазначити номер відділення та усно прийняти договір оферти про обов’язок забрати посилку. На наступний день до нас перетелефонували та запропонували останню можливість придбати її за собівартістю у 1500 гривень“.
ОПОРА не має медичної експертизи, щоб робити висновки про доцільність використання ліків, які рекламує мережа. Жоден із цих препаратів відповідно до онлайн-сервісу tabletki.ua не продається в українських аптеках, проте більшість рекламованих ліків доступні для покупки на маркетплейсах типу rozetka.ua чи prom.ua. Також вони продаються й виробляються в росії. Для прикладу, мазь “дерматизон”: на сайті “Розетка” не зазначений виробник, але в гуглі відразу видає численні результати пошуку російських магазинів, де виробником зазначено російську компанію.
Є ще одна деталь, яка вказує на тісний зв’язок мережі сторінок із Росією: на сайті ukraianaok.ru, де опублікована лише інформація про загибель наших воїнів, розміщене рекламне оголошення, в якому фігурує “ИП Манушкина Я.С.” Підприємиця зареєстрована в Псковській області. Журналісти також натрапили на негативні відгуки росіян щодо якості ліків і амулетів. Що засвідчує, що ця мережа й налаштована “воронка продажів” працює як і в Україні, так і в Росії.
Окрім збору персональних даних і продажів мережа використовує ще один спосіб монетизації – так званий арбітраж трафіку. Вона генерує трафік за допомогою клікбейту, дезінформації, маніпуляцій, а потім перескеровує його за певну винагороду на найбільші українські онлайн-ЗМІ. Такий трафік є значно дешевшим за традиційні рекламні оголошення Facebook чи Google, адже його генерація не потребує значних витрат. У рекламних оголошеннях сайтів можна зустріти посилання на низку великих українських видань: УНІАН, ТСН, Обозреватель, Спорт.юа, і New Voice (Новое время), Фокус тощо.
Посередником із розміщення таких оголошень є ще одна компанія — Ideal Media, яка надає послуги просування контенту та обміну аудиторіями. На сайті є контактна адреса в Північній Каліфорнії у США, за якою дійсно 26 квітня 2022 року була зареєстрована однойменна компанія. До 2019 року сервіс називався lentainform.com та був аналогом російського медіа агрегатора lentainform.org.
Окрім цього, у Великій Британії з 2010 по 2013 рік була зареєстрована компанія MGID EUROPE LIMITED, яка у 2013 році змінила назву на IDEAL MEDIA EUROPE LTD. Компанія припинила роботу у 2015 році, проте ці зміни вказують на зв’язок рекламної агенції MGID та новинного агрегатора Ideal Media.
ОПОРА звернулася до компанії Ideal Media з проханням прокоментувати співпрацю з рекламною платформою MGID, але поки не отримала відповіді.
Наприкінці кінці січня 2023 року Національний центр оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій при Держспецзв’язку видав розпорядження, згідно з яким в Україні створена централізована система автоматичного блокування інтернет-ресурсів. Головна її мета – протидія фішингу та автоматичне блокування фішингових сайтів.
Попри те, що з 2 березня всі провайдери повинні були підключитись до системи, ці сайти далі працюють. ОПОРА готує звернення до Мінцифри та Кіберполіції України з проханням провести перевірку щодо можливого шахрайства. Також ОПОРА звернулась до адміністрації Meta з проханням заблокувати виявлену мережу сторінок, яка системно поширює неправдивий контент в українському інформаційному полі. На нашу думку, це саме та “Координована неавтентична поведінка”, яку забороняють правила платформи.
Залишайтеся на зв’язку! Ми у Facebook, Instagram, Telegram.
Надсилайте свої новини нам на пошту: informator.ivanofrankivsk@gmail.com