У стресових ситуаціях буває важко зберігати спокій. Іноді ви себе можете “взяти в руки”, а ось ваші близькі — ні. В таких випадках їм необхідна допомога, навіть якщо наживо з ними поговорити не вдасться.
Пише Інформатор.
Поради, як заспокоїти родичів по телефону всього за допомогою 4 кроків, дала психологиня з Івано-Франківська Вікторія Леник.
1. Необхідно встановити контакт з близькими та стабілізувати його.
Називаємо своє ім’я. Кажемо, що ми тут, щоб допомогти. Говоримо чітко, спокійно, не кричимо.
Далі даєте чіткі вказівки, що потрібно робити:
- Розтирати коліна (якщо людина в шоковому стані, нехай хтось інший почне розтирати їй ноги)
- Пострибати, струсити тіло
- Попити води, облизати губи
- Робити поверхневий вдих і дуже повільний видих
- Перелічувати предмети, які людина бачить довкола себе
2. Поставити закриті запитання (такі, на які можна відповісти тільки “так” або “ні”)
Тобі холодно?
Ти хочеш пити?
Ти хочеш в туалет?
3. Тоді має бути підтримка дії, коли даємо вибір без вибору
До прикладу, ставимо запитання, чи хоче людина чай або воду? Далі повертаємо контроль над ситуацією і запитуємо: “Ти знаєш, де стоїть вода?”
Поява психологічної травми в людини залежить від почуття втрати контролю. Повернення відчуття контролю — профілактика травматизації (зокрема, ПТСР)
4. Повертаємо людину в реальність
Треба розкласти в часі і просторі події. Тільки за допомогою фактів.
Можна розпитати людину: “Що було зранку? Що сталося потім? Де зараз ти знаходишся?”. Або розповісти самостійно.
Наприклад: “Ти була вдома, почалася повітряна тривога, ти спустилася в коридор, стався вибух, зараз ти все ще в коридорі чекаєш офіційних новин”.
Тоді краще передати людину тому, хто поряд (лікар, рятівник, людина, яка є поруч).
Важливо:
- Якщо людина травмована фізично, спочатку їй надається медична допомога
- Не підсилюйте емоції. Не питайте: “Як ти? Як почуваєшся?”. Не кажіть: “Тобі страшно. Якщо хочеш плакати, плач”
Ці слова є гарними способом підтримати, коли все спокійно. Якщо ситуація буде безпечною, ви можете поговорити про емоції, але не під час кризи - Якщо людина не реагує, передаєте її тому, хто поруч. Звертаєтеся на гарячі лінії тощо.
Бережіть себе та своїх близьких. Вірте в ЗСУ та в нашу перемогу!
Залишайтеся на зв’язку! Ми у Facebook, Instagram, Telegram.
Надсилайте свої новини нам на пошту: informator.ivanofrankivsk@gmail.com