Інформатор Івано-Франківськ

ЖИТТЯ

5 прав споживачів, про які варто пам’ятати

15 березня — Всесвітній день захисту прав споживачів. Цього дня в 1962 році Президент США Джон Кеннеді виступив у Конгресі й сформулював чотири тези, на яких базуються всі інші права споживачів, зокрема й в Україні: право на безпеку, право на якість товарів і послуг, право на достовірну інформацію про них, право захищати свої споживацькі претензії в суді.

Інформатор досліджує, які права має український споживач і як їх захистити в разі порушення.

Ви можете полагодити товар безкоштовно навіть після закінчення гарантійного терміну

Проте це можливо тільки в тому випадку, якщо поломка сталася із провини виробника.

Споживач має право пред’явити виробнику (продавцю) вимогу про безоплатне усунення недоліків товару після закінчення гарантійного строку. Ця вимога може бути пред’явлена протягом установленого строку служби, а якщо такий не встановлено – протягом десяти років, якщо в товарі було виявлено недоліки (істотні недоліки), допущені з вини виробника. Якщо цю вимогу не задоволено у строки, передбачені частиною дев’ятою цієї статті, споживач має право на свій вибір пред’явити виробникові (продавцеві) інші вимоги, відповідно до частини першої цієї статті“, — йдеться у частині 10 статті 8 Закону України “Про захист прав споживачів”.

Споживач має право отримувати інформацію про продукт державною мовою

Так, якщо товар на полицях магазину завезений з-за кордону, інформація про нього (склад, місце виготовлення, терміни придатності) повинна бути перекладена українською мовою. Про це каже частина 1 статті 15 Закону України “Про захист прав споживачів”: “Інформація споживачеві повинна надаватися згідно із законодавством про мови“.

Вам не можуть відмовити в розрахунку карткою

Стаття 17 Закону України “Про захист прав споживачів” визначає, що кожен споживач має право на вільний вибір товарів і послуг у зручний для нього час і на вільне здійснення безготівкових розрахунків з урахуванням режиму роботи та обов’язкових для продавця форм розрахунків, установлених законодавством України. Продавець зі свого боку зобов’язаний забезпечити можливість для клієнта оплатити покупку чи послугу як готівкою, так і банківською карткою.

Відмова приймати банківську картку — адміністративне правопорушення, визначене статтею 155 Кодексу України про адміністративні порушення.

Різна ціна на ціннику й у чеку — за якою платити?

У такій ситуації пріоритет має сума, зазначена на ціннику, адже слідкувати за тим, замінили його чи ні, повинен магазин, а не покупець. При виникненні непорозумінь при розрахунку за товар зверніться до адміністрації магазину з вимогою повернення різниці між ціною на ціннику та зазначеною в чеку. Відмова продати вам товар за такою ціною є порушенням вашого права. Не забудьте одразу зібрати докази порушення ваших прав: сфотографувати цінник і зберегти чек.

Закон каже про ціну так: “Написи щодо ціни реалізації продукції мають бути чіткими і простими для розуміння. Ціна продукції повинна включати в себе всі податки та неподаткові обов’язкові платежі, які відповідно до законодавства сплачуються споживачем під час придбання відповідної продукції“.

Чи треба платити за розбитий товар у магазині?

Якщо ви зробили це навмисно — так. Якщо ж така ситуація сталась випадково, стягти з вас оплату ніхто не може. Перше правило, яке варто пам’ятати — безпосередньо в крамниці ви нічого не сплачуєте, на місці фіксується лише сам факт того, що товар зіпсовано. Працівники крамниці повинні переглянути камери спостереження й з’ясувати, що саме трапилось. Допоки ви не придбали товар, відповідальність за нього несе продавець — зокрема й за те, щоби продукція була розставлена на полицях належним чином, із мінімальним ризиком випадкового нищення. Якщо ж плату з вас вимагають і погрожують не випустити з приміщення — викликайте поліцію.

У Держпродспоживслужбі нагадують, що при порушенні ваших споживчих прав ви маєте право подати скаргу усно (на прийомі громадян чи за телефоном) або ж письмово, детальніше читайте в пам’ятці від Держпродспоживслужби. Зразок письмової скарги можна завантажити тут.

Читайте також: Протягом лютого прикарпатцям повернули понад 12 тисяч гривень

Залишайтеся на зв’язку! Ми у Facebook, Instagram, Telegram.

Надсилайте свої новини нам на пошту: informator.ivanofrankivsk@gmail.com

Нагору