Інформатор Івано-Франківськ

ВЛАДА

“Підвальні приміщення ми почали готувати з осені 21-го”: інтерв’ю про укриття у Франківських закладах освіти

Укриття, підвал ліцею імені Пулюя, Івано-Франківськ

Почався третій навчальний рік в умовах повномасштабного вторгнення. Експерти прогнозують багатогодинні знеструмлення в холодну пору, а міський голова попереджає про частіші ворожі обстріли Прикарпаття. Тож чи будуть франківські школярі зі світлом, теплом та у безпеці взимку 2024-2025 років? Питаємо Департамент освіти й науки. 

Пише Інформатор.

Інтерв’ю зі Світланою Пашкевич, заступницею директора з господарських та соціально-економічних питань Департаменту освіти та науки Івано-Франківської міської ради, тривало майже дві години. Ми говорили про енергонезалежність закладів освіти, підготовку до зими, роботу харчоблоків в умовах знеструмлень, “пункти незламності” у школах й облаштування укриттів. Розмова в деталях про господарські справи навчальних закладів й неочікувані проблеми, з якими стикаються управлінці. Починаємо цикл матеріалів з ЧАСТИНИ І – УКРИТТЯ.

Які мають бути норми укриття в закладах освіти за ДБН (ред. Державні будівельні норми)?

С.П.: ДБН зазнали змін вже під час воєнного стану. В цих нормах не передбачались такі моменти, як потреба укриттів. Якби вони були задекларовані 30 років назад, не було б зараз проблеми з облаштуванням місць для укривання. У нас в жодному навчальному закладі не було укриття, якими вони є зараз. Це були звичайні технічні підвальні приміщення і вже повномасштабне вторгнення внесло свої корективи. Тож ми з шаленою швидкістю та відповідальністю почали облаштування укриттів.

Стандартний набір: що має бути в укритті навчального закладу? 

Має бути зручна та простора територія з достатнім обсягом метрів кубічних для повітрообміну. Щодо забезпечення, першочергово це мають бути:

  • облаштовані сидячі місця;
  • санвузли;
  • засоби первинної медичної допомоги, це аптечки з мінімальним наповненням для надання першої домедичної допомоги;
  • засоби для вогнегасіння;
  • харчові продукти — це сухе галетне печиво;
  • вода, якщо санвузли є пристосованими, вмістище для нечистот, технічна вода.

Проте таких пристосованих санвузлів у нас вже майже не залишилось. Наразі є один навчальний заклад в селі міської територіальної громади. Там зараз стоїть біотуалет на невелику кількість учасників навчального процесу. Всі інші заклади освіти Івано-Франківської громади мають уже облаштовані повноцінні санвузли, як для хлопчиків, так і для дівчаток.

Вони є повноцінними з унітазом, підводом води та випомповуванням. Десь-не-десь стоять ще фекальні помпи. Це все продумано і забезпечувано. В усіх укриттях, що знаходяться в цокольних та підвальних приміщеннях, залита стяжка. Вона запобігає запиленню й покрита спеціальним гумовим зносостійким покриттям. Також багато де простелено лінолеум.

Як щодо зв’язку? Чи можуть батьки зв’язатись з дітьми, які зараз в укритті? 

Так. До всіх укриттів проведено Wi-Fi.

Цікаве відкриття трапилось під час облаштування укриття в ліцеї № 20. Ми намалювали великий екран на стіні, мультяшних героїв, вмонтували проєктор, бо це укриття для діток молодшої школи. Ми уявляли що дітки прийдуть в укриття, їм включать мультики й вони будуть спокійно сидіти переглядати мультик. Батьки так теж думали. А ні! Всі діти з гаджетами, вчителі не мають права у дітей їх вилучати, бо ті мають бути на зв’язку з батьками. Тим паче, що тривожний рюкзачок передбачає засіб зв’язку.

Отож дітям мультики так собі, вони користуються або особистими гаджетами, або комунікують між собою, спілкуються, граються. Вони не сидять на одному місці, особливо, коли це стосується молодшої школи.

Тому все, що стосується підвальних і цокольних приміщень, в пріоритеті – підлога, бо вона має бути рівною та безпечною.

Чи є особливості в облаштуванні укриттів для закладів дошкільної освіти?

Так. Що стосується закладів дошкільної освіти, то в укриттях ще передбачені місця для сну. Тому що дуже часто повітряні тривоги оголошуються під час сонної години й вихователі з техперсоналом та нянями мають дуже короткий відрізок часу для того, щоб дітей розбудити, перевдягнути й спустити в укриття. Дуже сумно від цього, бо можете собі уявити, що таке розбудити дитину посеред сну, але ми не маємо вибору і вихователі вимушені це робити. Тому в садочках укриття облаштовані яскраво й кольорово, ми старались розмальовувати стіни й взагалі зробити там таке середовище, щоб діти не розуміли, що зовні є якась небезпека. Діти просто змінили місце дислокації, де є іграшки, столики для занять, й навіть стіни, на яких можна малювати.

З якими викликами стикаються садочки в умовах повномасштабного вторгнення? 

Пригадую, перші садочки відкрили у травні 2022 року. Це було 10 чергових садочків з облаштованими укриттями. Ми пройшли через різні випробування й з кожної з них виходили з гідністю. Наші керівники і працівники усіх закладів освіти, я ще раз переконуюсь, це залізні люди також. Є в нас залізні люди на передовій, а в тилу – це дуже міцні франківці, які швидко адаптуються, які дуже креативні та витримують будь-який виклик. Організувати навчальний процес під час довготривалих вимкнень світла – це не найлегший варіант роботи, який може бути.

А якщо додати до цього й повітряні тривоги. Це титанічна праця.

У закладах загальної та середньої освіти немає обіднього сну, проте в декілька разів більше діток, їх також треба евакуювати, треба розмістити в кожному укритті, де, до слова, є місця для кожного класу. Викладачам треба передбачити те, що дитина може забути тривожний рюкзак, не мати водички з собою, до прикладу.

За яких умов можуть діяти захищені простори в навчальних закладах? 

Почнемо з визначення, що це взагалі таке. Усі заклади освіти у нас облаштовані укриттями й десь це підвальні цокольні приміщення, а десь – ні. Архітектурно при розробленні проєкту ці н.з. не передбачались з підвальними приміщеннями. Наприклад, маємо великі заклади освіти, де навчається багато дітей. Вони не можуть бути розміщені в інших навчальних закладах чи відвідувати онлайн-уроки, тому що це клопітно і для батьків, і для дітей. Тому постановою Кабінету Міністрів внесли деякі зміни у Кодекс цивільного захисту, зокрема нам дозволили створювати безпечні захищені простори. Щоправда, є умова — товщина стін має бути не менше 56 см. Якщо цей критерій відповідає вимогам, тоді вікна захищаємо бетонними блоками, товщиною в 60 см, або габіонами — це конструкція зі зварної сітки 1×1 метр кубікована, заповнена мішками з піском, або металевими віконницями.

Вам довелось готувати укриття вже після 24 лютого, вірно? 

Не зовсім. Підвальні приміщення ми почали готувати з осені 21-го. Ми готувались. У нас всі підвальні приміщення — це було місце для зберігання всього за принципом “колись знадобиться”. І коли у 2021 році восени ми почали ось це “колись знадобиться” приводити до ладу, й так сталось, що у лютому 2022 року довелось вже спускатись туди як в укриття. Завдячуючи й міському голові, який казав нам уже братися до роботи над підвалами,  Департамент дуже швидко у 2022 році облаштував найпростіші укриття для населення. Багато людей туди приходили в перші дні вторгнення й вже були сидячі місця та вода. Було ще багато роботи, проте ми мали “майданчик”для дій.

Яке укриття, на вашу думку, є найбільш невдало виконаним? 

Я з гордістю можу сказати, що у нас дуже багато хороших укриттів, які вже облаштовані всім необхідним. До всіх умов перебування, я наголошувала, що треба примусову вентиляцію повітря. Який би не був прекрасний повітрообмін стосовно природних потоків, під час перебування великої кількості людей в укритті, кисню рано чи пізно починає не вистачати. В нас багато укриттів мають примусову вентиляцію, ба навіть десь з нагріваючими елементами.

Яка це примусова вентиляція? 

Електрична. Це є притяжно-витяжна вентиляційна система.

Як можна використовувати ці укриття після перемоги?

Ми  з легкістю зможемо облаштувати там класи безпеки, майстерні та застосовувати для навчального процесу. Для цього необов’язково має бути денне світло і 45 хвилин можна навчатися при штучному освітленні.

Що потрібно, щоб укриття були інклюзивними?

Облаштовувати підіймачами або пандусами.

Проблема полягає в тому, що в нас таких спусків-пандусів немає, проте для них готуються проєкти. Інклюзивні класи є певно чи не у кожному навчальному закладі, окрім спеціалізованих, як от в ліцеях імені Шухевича або ж Пулюя. Ми над цим працюємо й останній такий проєкт, що ми реалізували, це навчально-реабілітаційний центр. Ми встановили там ліфт.

Не можу сказати, що в нас є велика кількість дітей, що пересуваються на кріслах колісних, проте вони є в декількох закладах. Всі інші дітки мають можливість пересуватись ніжками і знаходяться в навчальних закладах тільки із супроводом.

Щодо доступності, то ми пропрацьовуємо це питання. Один з варіантів — це відкидні пандуси, що кріпляться до стіни. Щоб зробити підйомний механізм, який ви можете бачити біля аптек, то це потребує значних коштів. Хотілось би зробити все прекрасно, хотілося б зробити все ідеально, але ми маємо розуміти, що наші потреби дуже часто перевищують наші можливості.

Чи можуть до укриття в навчальному закладі зайти сторонні люди? 

Треба розрізняти, які саме н.з. маються на увазі. Укриття в закладах середньої загальної освіти використовують для населення, але тільки в позаурочний час – цілу ніч і до 8 ранку містяни можуть туди приходити. Про це повідомляють оголошеннями на брамах чи дверях.

Примітка: на фото нижче – оповіщення на дверях ліцею ім. Івана Пулюя.

Оповіщення на дверях ліцею ім. Івана Пулюя

Коли триває навчальний процес, хочу нагадати, що ці укриття облаштовані тільки під учасників освітнього процесу, і тому, задля їх  безпеки, задля їхнього комфорту, сторонні люди не можуть перебувати в укритті разом з дітьми.

Санітарним регламентом заборонено стороннім заходити в дошкільні заклади, тому ці приміщення не використовуються як укриття для населення і вони вже дуже давно зняті з переліку укриттів міста. Можете перевірити це на мапі від Івано-Франківської міської ради.

Порада батькам від Світлани Пашкевич:

Я б порадила батькам проговорити з дітьми. Про поведінку в укритті, про поведінку під час евакуації, про повагу одне до одного. Треба пояснювати й ситуацію, яка відбувається в країні. Що таке повітряна тривога і як потрібно діяти під час її оголошення?

Варто пояснити дитині, що вона має бути допомогою для вчителя, а не об’єктом для відволікання. Варто проговорити з дитиною, що це несмішно – вибігти з укриття, поки дорослий зайнятий іншими учнями. Це комплексна робота з обох сторін, завдяки якій ми можемо досягти результату – евакуація в нас займатиме 2 хвилини, а не 7.

Читати також: Про що домовились франківці на зустрічі з мером щодо міського озера: ВІДЕО

Дарія Нагорна 

Залишайтеся на зв’язку! Ми у Facebook, Instagram, Telegram.

Надсилайте свої новини нам на пошту: informator.ivanofrankivsk@gmail.com

Телефонуйте за номером 096 989 60 87

Нагору