Напередодні 24 лютого 2022 року Верховна Рада проголосувала про Закон України “Про внесення змін до Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” щодо забезпечення прозорості місцевого самоврядування”, який узаконює право кожного громадянина знати, які об’єкти належать його громаді та які рішення ухвалює місцева влада. Та чи вніс воєнний стан корективи у дію цього нормативно-правового акту? З’ясовуємо з політологами та експертами з репутації.
Інформатор Івано-Франківськ звернувся до фахівців, щоб з’ясувати істину.
Розтлумачити юридичні аспекти погодився доктор політичних наук, професор, завідувач кафедри міжнародної інформації Національноого університету “Львівська політехніка”, модератор телеграм-каналу ГО “Центр інформаційно-комунікативного менеджменту” “Я місцевий депутат: комунікація від А до Я” Василь Гулай. Далі надаємо дослівний коментар спеціаліста.
Найперше варто розрізняти повноваження військово-цивільних адміністрацій, утворених на базі окремих суб’єктів місцевого самоврядування та обласних й районних військових адміністрацій в інших випадках.
Зокрема, 12 травня 2022 року було схвалено Закон України “Про внесення змін до деяких законів України щодо функціонування державної служби та місцевого самоврядування у період дії воєнного стану” №2259-IX. Закон змінює умови створення, порядок і строк здійснення військовою адміністрацією населеного пункту (далі – ВАНП) повноважень місцевого самоврядування:
Важливо, що умовами створення ВАНП є нездійснення сільськими, селищними, міськими радами та/або їх виконавчими органами, та/або сільськими, селищними, міськими головами покладених на них Конституцією та законами України повноважень.
- ВАНП може бути створена в межах територій територіальних громад (раніше – лише населених пунктів);
- Начальником ВАНП може бути призначений відповідний сільський, селищний, міський голова;
- ВАНП набуває повноважень органів місцевого самоврядування, сільських, селищних, міських голів лише після прийняття відповідного рішення Верховною Радою України;
- ВАНП (у разі її створення) діятиме не довше періоду дії військового стану і 30 днів після (раніше до наступних виборів).
При цьому ст. 46 Закону “Про місцеве самоврядування в Україні докладно регламентує поняття сесії, порядку її скликання та правочинності”. Відповідно до неї, інші органи, зокрема обласні військові адміністрації не наділені повноваження, у т.ч. щодо визначення оголошення про скликання сесії місцевої ради, чи способу доведення цієї адміністрації до громадян.
Загальний порядок інформування про сесії, терміни оприлюднення відповідної інформації, місце розміщення цієї інформації самостійно регулюються відповідною місцевою радою, переважно у регламентах їх роботи.
Найчастіше, апарат ради за 10 днів повідомляє депутатів про час скликання і місце проведення та перелік питань, які передбачається внести на розгляд чергової сесії ради. У цей же термін публікується інформація про дану і порядок денний сесії на офіційному сайті місцевої ради та в медіа, зокрема, на офіційних сторінках у такій мережі як Фейсбук.
Отже, проблеми, що піднімаються насамперед мають бути адресовані відповідній місцевій раді, її голові та виконавчому апарату.
Окремо важливо зазначити, що 22 лютого 2024 року Верховна Рада України прийняла Закон України “Про внесення змін до Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” щодо забезпечення прозорості місцевого самоврядування” (реєстр. №6401), який забезпечує право кожного громадянина знати, які об’єкти належать його громаді та які рішення ухвалює місцева влада.
Зокрема, цей Закон передбачає обов’язкову онлайн-трансляцію пленарних засідань та засідань комісій органів місцевого самоврядування, архівні записи яких мають зберігатися протягом принаймні 5 років, за винятком інформації з обмеженим доступом. Ці положення Закону почнуть діяти через 3 місяці з дня його оприлюднення. На період воєнного стану та 30 днів після його завершення замість онлайн-трансляцій буде діяти вимога публікувати відеозаписи засідань. Закон також передбачає більш відкриту роботу постійних комісій, оскільки проєкти порядку денного постійних комісій рад, а також їхні результати з поіменним голосуванням будуть оприлюднюватися на сайті ради як публічна інформація.
Чи вносить воєнний стан зміни в роботу представників медіа? Пояснює керуючий партнер, експерт з управління репутацією в “Першій репутаційній агенції” Олександр Скрипченко (ред. далі дослівний коментар).
В чинному Законі України №2259-IX від 12.05.2022 «Про внесення змін до деяких законів України щодо функціонування державної служби та місцевого самоврядування у період дії воєнного стану» не передбачає повноважень ОВА з обмежень діяльності медіа у підзвітних їм населеним пунктам. Також, такі обмеження не передбачені чинним Законом України №389-VII «Про правовий режим воєнного стану» в поточній редакції від 08.02.2025. В п. 11 статті 8 йдеться лише про регулювання роботи телерадіоорганізацій, телерадіоцентрів та інших підприємств, установ, організацій і закладів культури та медіа. Заборона стосується лише приймально-передавальних радіостанцій особистого і колективного користування та передачу інформації через комп’ютерні мережі. Серед заходів правового режиму воєнного стану в регіонах дозволяється користування ОВА місцевими радіостанціями, телевізійними центрами та друкарнями для військових потреб і проведення роз’яснювальної роботи серед військ і населення.
Таким чином, будь-які форми перешкоджання діяльності медіа з боку посадовців ОВА є незаконними. Це ж стосується і заборон для журналістів відвідувати сесії ОВА. Виключенням може бути доступ медійників до документів ОВА, що містять інформацію з обмеженим доступом, що, я вважаю, є цілком обґрунтованою мірою.
Також, логічним виглядають суто безпекові вимоги до роботи знімальних груп та кореспондентів у приміщеннях ОВА, як-то спеціально відведені пресзони, переміщення до укриття в разі повітряних тривог тощо. Щобільше, як бачимо, закони передбачають співпрацю ОВА з медіа з висвітлення безпекових питань серед населення, що, власне, є однією з місій медіа. Це зміни на мапах укриттів, обмеження транспортного руху, робота правоохоронців і, що важливо, накази голів ОВА, що стосуються життєдіяльності громади.
Нагадаю, що 8 травня 2024 спікер Українського Парламенту Руслан Стефанчук підписав розпорядження про допуск журналістів до Верховної Ради України в умовах дії воєнного стану з певними обмеженнями. До того, журналісти в умовах воєнного стану взагалі не мали доступу до Верховної ради майже 2 роки, що викликали, на мій погляд, зрозуміле обурення в медіаспільноті і критику з боку опозиційних сил. Тож, трек відкритості органів влади для медіа в умовах війни заданий на вищому державному рівні, що, думаю, має бути для ОВА сигналом у побудові відносин з локальними медіа. Ще варто нагадати, що в Україні діє Закон «Про державну підтримку медіа, гарантії професійної діяльності та соціальний захист журналіста» №540/97-ВР у редакції від 31.03.2023. У п. 2 статті 11 чорним по білому написано, що журналіст має право «безперешкодно відвідувати приміщення суб’єктів владних повноважень, відкриті заходи, які ними проводяться, та бути особисто прийнятим у розумні строки їх посадовими і службовими особами, крім випадків, визначених законодавством».
Проте, на жаль, є непоодинокі випадки незаконної, неетичної, ба більше небезпечної для життя журналістів поведінки з боку ОВА та їх служб. 28 серпня 2023 журналістку та оператора місцевого медіа не пустили до Хмельницької ОВА, щоб ті взяли коментар у голови Сергія Тюріна. Охоронці установи погрожували медійникам зброєю, посилаючись на те, що це «військовий об’єкт», чим ОВА не є за законом. 17 лютого 2023 журналістів не пустили на сесію Сумської ОДА, посилаючись на безпекові рекомендації Сумської ОВА щодо обмеження проведення масових заходів та безпекову ситуацію в області, з метою збереження життя і здоров’я депутатів обласної ради та працівників її виконавчого апарату. Тобто, фактично апарат облради «розписався» під тим, що журналісти несуть фізичну загрозу депутатам, що на мою думку, є формою манії переслідування. Подібним грішать не лише ОВА, а і поліція. 8 липня 2024 журналістку не пустили на територію Охматдит, яка мала акредитацію і погоджений запит від ДСНС на висвітлення роботи рятувальників після російського обстрілу дитячої лікарні. Свобода слова є демократичною цінністю, яка напряму стосується роботи медіа. Тож їх гнів на прецеденти утиску їх професійних прав цілком логічний.
Я б рекомендував журналістам, попри роздратування, фіксувати прізвища, звання, посади тих представників влади, які перешкоджають їх роботі або відмовляються давати коментарі щодо суспільно-значущих подій. Вважаю, що такі випадки мають бути піддані не тільки осуду, а і хоча б службовим розслідуванням. Адже, рівень свободи слова і преси в Україні є репутаційним маркером нашої країни, зокрема в очах європейських держав-партнерів.
Однак, в цьому контексті маємо зворотний бік медалі. На українських медіатеренах працює багато анонімних медіа, які заробляють бали популярності та гроші на фейках, викривленні інформації і замовному контенті. Не виключаю, що деякі з них можуть бути залучені в кремлівські ІПСО. В журналістській спільноті їх називають псевдо-медіа або ж інформаційними «смітниками». Така категорія “мовників”, я впевнений, має бути максимально обмежена у висвітленні соціально-політичних тем, зокрема і рішень ОВА. Тому, я б запропонував, скажімо, Національній раді України з питань телебачення і радіомовлення сформувати і вести реєстр сумнівних медіа. Але, на жаль, в цьому напрямку робота не ведеться, і велика доля українців продовжує споживати «гнилий» контент, який часто є отрутою для свідомості і здатності критично мислити.
Підсумую. Певні, суто безпекові, обмеження роботи медіа в умовах воєнного стану – це нормальне явище. Будь-які перешкоджання журналістської діяльності з боку органів влади, зокрема ОВА, є незаконними, послаблюють інформаційний фронт України, кидають тінь на репутацію демократичних інституцій нашої держави та перекривають громадянам «інформаційний кисень».
Щодо прозорості графіків сесій, проєктів рішень та рішень сесій ОВА, то законами не передбачене їх засекречення. Крім тих, що носять гриф обмеженого доступу або державної таємниці і у разі висвітлення можуть дати зовнішньому та внутрішньому ворогу України дані для підготовки диверсійних або військових операцій.
Читати також: Франківська влада планує затвердити порядок боротьби із покинутими автівками у громаді
Залишайтеся на зв’язку! Ми у Facebook, Instagram, Telegram.
Надсилайте свої новини нам на пошту: informator.ivanofrankivsk@gmail.com
Телефонуйте за номером 096 989 60 87