Інформатор Івано-Франківськ

ВЛАДА

Райони vs громади: як влаштоване місцеве самоврядування Прикарпаття та хто реально керує бюджетами

Райони, громади, бюджети, Прикарпаття

Реформа децентралізації суттєво змінила систему місцевого самоврядування, змістивши центр прийняття рішень на рівень громад. Районні ради, які раніше мали вагоміші повноваження, нині фактично втратили фінансову та управлінську самостійність. Водночас обласні ради є залежними від військових адміністрацій в умовах воєнного стану. Щоб розібратись у масштабах повноважень громад, районних та обласних рад Інформатор звернувся до доктора політичних наук Василя Гулая. 

Пише Інформатор Івано-Франківськ

Розповісти нам про різницю між районами та громадами області, а також порядок підпорядкування одних органів місцевого самоврядування іншим, погодився Василь ГУЛАЙ, доктор політичних наук, професор, завідувач кафедри міжнародної інформації НУ “Львівська політехніка”, зокрема й наш експерт в матеріалі “Чи правомірно Обласним військовим адміністраціям обмежувати доступ до публічної інформації покликаючись на воєнний стан?”. Далі надаємо дослівний текст авторства пана Василя.

Найперше потрібно наголосити, що відповідно до чинного законодавства України та до практики реалізації реформи децентралізації, Поясніть, будь ласка, різницю між районами та громадами області (можна на прикладі Івано-Франківської області),  виборні органи місцевого самоврядування (сільські, селищні та міські ради та їх голови) є базовими у всій системі місцевого самоврядування.

Система місцевого самоврядування включає:

1) територіальну громаду;

2) сільську, селищну, міську раду;

3) сільського, селищного, міського голову;

4) виконавчі органи сільської, селищної, міської ради;

5) районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст;

6) органи самоорганізації населення.

Первинним суб’єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста.  У вітчизняному законодавстві, що стосується місцевого самоврядування, зафіксовано таке визначення категорії “громада”:

територіальна громада — це жителі, об’єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об’єднання жителів декількох сіл, що мають єдиний адміністративний центр.

Місцеве самоврядування в Україні — це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади — жителів села чи добровільного об’єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста — самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України, а тому не може бути жодної мови про їх підпорядкування, зокрема районним та обласним радам.

Дійсно, на жаль, ще попереднього радянського досвіду та сучасної практики, існує хибне уявлення про певну вищість та надвагу районних та обласних рад. Як районні, так обласні ради представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, зокрема через делегування певних повноважень.

Конкретніше, відповідно до ч.2 ст.10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.

Фактичне завершення попереднього етапу реформи адміністративно-територіального устрою України та децентралізації влади за результатами місцевих виборів 25 жовтня 2020 року переконливо показує штучність такого утворення як районні ради.

Так, на території Івано-Франківської області функціонують Верховинська, Івано-Франківська, Калуська, Коломийська, Косівська, Надвірнянська районні ради в межах адміністративних кордонів відповідних районів.

Наприклад,  затверджений ресурс районного бюджету за доходами та видатками Коломийського району на 2024 рік складає 1471400 гривень. Основним джерелом находження районного бюджету є кошти субвенції з державного бюджету на забезпечення окремих видатків районних рад, спрямованих на їх повноваження, обсяг субвенції визначений Законом України«Про Державний бюджет України на 2024 рік» складає 1449400 гривень.

Зазначені кошти спрямовуються виключно на заробітну плату посадових осіб апарату районної ради.

Складовими частинами спеціального фонду районного бюджету є власні надходження бюджетних установ, які згідно зі статтею 13 Бюджетного кодексу України мають цільове спрямування. Прогнозний обсяг власних надходжень бюджетних установ визначений на підставі розрахунків, поданих районною радою, у сумі 11 000 гривень.

Для порівняння візьмемо Нижньовербізьку територіальну громаду.  За 2024 рік до бюджету Нижньовербізької сільської територіальної громади надійшло доходів загального та спеціального фондів, з урахуванням міжбюджетних трансфертів, в сумі 111 093 346 грн. 07 коп., що складає 105,6 % до плану з урахуванням змін на відповідний період.  Видатки бюджету Нижньовербізької сільської територіальної громади по загальному та спеціальному фондах за  2024 рік склали 121 255 305 грн, або 97,9  % до уточненого плану на рік

Наведені вище дані відображують становище й інших районних рад, і саме з цього варто оцінювати їхні можливості впливу на базові органи місцевого самоврядування — сільські, районні та обласні ради та їх посадових осіб.

Дещо складніша ситуація з обласними радами, адже вони у виконанні своїх повноважень фактично залежні від обласних державних адміністрацій. Наприклад, затверджуючи бюджет Івано-Франківської області на 2024 рік (доходи обласного бюджету у сумі 2 403 583 300 гривень; видатки обласного бюджету у сумі 2 402 583 300 гривень) обласна рада, на період дії воєнного стану надала право голові Івано-Франківської обласної державної адміністрації – начальнику Івано-Франківської обласної військової адміністрації (С. Онищук) відповідно до чинного законодавства здійснювати внесення змін до доходів та видатків обласного бюджету за рахунок міжбюджетних трансфертів, розподіл та перерозподіл обсягів субвенцій та додаткових дотацій з державного бюджету місцевим бюджетам між місцевими бюджетами, перерозподіл видатків бюджету і надання кредитів з бюджету, передачу бюджетних призначень та розподіл резервного фонду обласного бюджету згідно з вимогами чинного законодавства.

Читати також: Чи правомірно Обласним військовим адміністраціям обмежувати доступ до публічної інформації покликаючись на воєнний стан?

Залишайтеся на зв’язку! Ми у Facebook, Instagram, Telegram.

Надсилайте свої новини нам на пошту: informator.ivanofrankivsk@gmail.com

Телефонуйте за номером 096 989 60 87

Нагору