Інформатор Івано-Франківськ

ЖИТТЯ

Як виглядав Великодній кошик українців у 18 столітті: історична довідка

Великдень за часів Гетьманщини

Сьогодні, віряни шикують Великодній кошик. Туди кладуть традиційні продукти, однак за часів Гетьманщини ночви (кошик) мав дещо інше наповнення. Пропонуємо вам відірватися від хатніх справ на хвилинку, і перенестися у 18 століття, щоб побачити як святкували Великдень наші предки.

Повідомляє Інформатор Івано-Франківськ з покликанням на ресурс Аргумент 

У XVIII столітті українці на Великдень освячували паску, печене ягня або порося, смажену рибу, ковбасу, сало, чорний хліб, крашанки, хрін і сіль. Один із найдавніших описів великоднього кошика залишив Опанас Шафонський у 1786 році.

У своєму описі Чернігівського намісництва — частини колишньої Гетьманщини — він виклав коротку історію України часів козаччини, розповів про побут, господарство і святкування, зокрема Великодня, як зазначає “Локальна історія”.

Паска зі смаком прянощів

Найдавніший рецепт паски зафіксовано в записах лубенського полковника Івана Кулябки середини XVIII століття.

Паску готували цілий день: робили опару з висівок, меду й дріжджів, а після 12 годин бродіння змішували її з яєчними жовтками, тростинним цукром, вершковим маслом і спеціями — обов’язково з шафраном. Додавали також корицю, імбир і мускатний горіх. Тісто місили з пшеничним борошном і випікали.

Паска виходила солодкою й пряною, адже прянощі були обов’язковими, хоча й коштовними. Наприклад, шафран у XVIII столітті коштував надзвичайно дорого.

Великдень за часів Гетьманщини

Паски, спечені за рецептом середини XVIII століття. Джерело фото: ресурс Аргумент

З часом додавання шафрану стало традицією не лише серед еліти, а й серед простолюду. Імбир також широко використовували — як “жовтий” (куркуму), так і “білий”. Тростинний цукор, дорогий імпорт із Канарських островів, поступово витіснив дешевший буряковий у ХІХ столітті. Раніше ж замість цукру широко використовували мед, переважно гречаний.

У рецепті паски XVIII століття родзинки не згадуються, але в монастирських закупівлях тих часів вони вже фігурують поряд із шафраном і корицею. Паски випікали у формі великих хлібин із хрестом із тіста зверху, іноді натираючи їх “жовтим імбиром” для кольору.

Крашанки та писанки — великодня традиція

Кури тоді несли небагато яєць, тому їх спеціально заготовляли перед Великоднем для пасок, крашанок і писанок. Яєць витрачали десятки чи навіть сотні — все залежало від статків родини.

Відомо, що митрополит Петро Могила на Великдень отримував тисячі крашанок.

Для фарбування яєць використовували здебільшого природні барвники: настій сандалового дерева, червець, куркуму. Щоб закріпити колір, додавали галун. Відомі також “шумишні” писанки, прикрашені сусальним золотом.

Свято м’яса після посту

Великдень був святом розговіння: у великодніх кошиках переважали м’ясні страви. У XVIII столітті люди тримали більше овець, ніж свиней, тому ягнятина була на столах частіше. Однак поступово свинина ставала популярнішою.

Великдень за часів Гетьманщини

Гравюра Олександра Тарасевича із зображенням забою свиней, 1672 рік. Джерело фото: ресурс Аргумент

У кошиках обов’язково були печене ягня або порося (з хроном у зубах, як оберіг від глистів), ковбаса і шпиковане сало. Саме розговіння часто виглядало як справжнє м’ясоїдне свято, що в наступні століття почало викликати критику.

Сіль, риба і житній хліб

Окрім м’ясних страв, у великодньому кошику були сіль, житній хліб і смажена риба. Рибу на Великдень сприймали менш урочисто, бо її дозволяли їсти під час посту. Сіль у той час була важливим консервантом і коштувала недешево — її привозили з Прикарпаття, Криму або Донеччини.

Великодні ночви

Продукти освячували не в кошиках, як нині, а у великих дерев’яних ночвах — спеціальній тарі, зручній для транспортування. Такі ночви з пасками, крашанками і печеним поросям можна побачити на знаменитій картині Миколи Пимоненка “Ранок Христового Воскресіння”.

Великдень на батьківщині Опанаса Шафонського

Великодній кошик козацьких часів — це історія не тільки про традиції, але й про триб життя, особливості господарства і моду кожної епохи. Людям завжди хотілося смачно поїсти, і похизуватися своїм достатком перед іншими.

При цьому все це перепліталося із особливостями духовного життям, можливостями сільського господарства і тогочасної торгівлі. Сьогодні ми живемо в інших політичних, соціально-економічних умовах, релігія відіграє значно меншу роль, ніж тоді, але багато хто дотримується традицій святкування Великодня — одного із найбільших християнських свят. Головне — не загубити суть свята у кошику з наїдками.

У “Зачарованій Десні” Олександра Довженка згадується історія про повінь напередодні Великодня. Село Загребелля на Чернігівщині затопило, і справник  Макар прийшов до Петра Довженка, щоб той брав свого човна та плив рятувати людей. Довженко-старший не хотів це робити в суботу перед Великоднем, але врешті взяв човна і поплив… Питання із неосвяченою паскою швидко вирішили. На слова дружини  “Ну, куди ти поїдеш? Паска!” Довженко-старший відповів:

“Давай несвячену. Грішить так грішить, сідай Макаре! Христос воскрес!.. Наливайте по другій! З весною вас, з вербою, з водою, з бідою!”

Великдень за часів Гетьманщини

Микола Пимоненко “Великодня утреня”, 1910 рік. Джерело
фото: ресурс Аргумент.

Великодня історія земляків Опанаса Шафонського дуже показова: реальність визначає традицію, яка може змінюватися через обставини. Життя людини важливіше за ритуал, а головний принцип посту, не в тому, щоб не їсти м’яса, а в тому, щоб “не їсти людей”. Паска — святковий хліб до Великодня, і нема правильного рецепту: в різні часи кожна господиня хотіла спекти паску, додавши в неї найкращі і найдорожчі складники, які вона могла дістати.

Якби у наших предків був доступ до тих всіх інгредієнтів, які ми маємо тепер, то можемо лише уявити, з чим би вони пекли паски. Може б у тісто додавали фісташки чи манго. І невідомо, що би вони поклали у великодній кошик (або ночви) поряд із паскою та крашанками, якби у них був такий вибір продуктів, як у відвідувача нинішнього супермаркету.

Вадим Назаренко, історик, співробітник Національного музею народної архітектури та побуту України (Пирогів); опубліковано у виданні “Локальна історія”. 

Інформатор бажає вам мирного святкування Воскресіння Христового.

Читайте також: 2024 vs 2025: на скільки подорожчав великодній кошик в Івано-Франківську та області?

Залишайтеся на зв’язку! Ми у FacebookInstagramTelegram.

Надсилайте свої новини нам на пошту: informator.ivanofrankivsk@gmail.com

Телефонуйте за номером 096 989 60 87

Нагору