Чим загрожує прийняття закону №11533: відповідь юристів

21 серпня 2025 року Верховна Рада ухвалила законопроєкт №11533. Він обмежує доступ до даних про нерухомість. Яку загрозу він несе?

Інформатор Івано-Франківськ ділиться ексклюзивним коментарем від Анни Даніель, адвоката, кандидата юридичних наук, керуючої Адвокатським бюро “Анни Даніель”.

В Україні Закон України Про доступ до публічної інформаціївизначає порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб’єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом, та інформації, що становить суспільний інтерес.

Публічна інформація це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб’єктами владних повноважень своїх обов’язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб’єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.

Державні реєстри України створюються й ведуться державними органами. Тому дані, що в них містяться, є публічною інформацією.

До теми: ВРУ ухвалила законопроєкт, який обмежує доступ до реєстрів нерухомості: його співавтор франківець Ігор Фірс

Разом із тим, доступ до частини такої інформації може бути обмежений на підставі ст. 6 Закону у разі, якщо розголошення може завдати шкоди національній безпеці, громадському порядку чи правам інших осіб і якщо шкода переважає суспільний інтерес.

Таким чином, за загальним правилом інформація в реєстрах є публічною, але держава може встановлювати винятки, як це і зроблено у Проекті Закону про внесення змін до Цивільного кодексу України та деяких інших законів України щодо особливостей надання відомостей публічних електронних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції України, та деяких інших публічних електронних реєстрів (№11533 від 29.08.2024).

Проект Закону про внесення змін до Цивільного кодексу України та деяких інших законів України щодо особливостей надання відомостей публічних електронних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції України, та деяких інших публічних електронних реєстрів (№11533 від 29.08.2024) перебував на опрацюванні від моменту його подання до парламенту – 29.08.2024 року і до прийняття 21.08.2025 року.

У пояснювальній записці до нього автори наголошують: «В ідеальному суспільстві відкритість та доступність усієї повноти відомостей державних реєстрів є виправданою, доцільною та виключно позитивною політикою держави. Проте, обставини, які об’єктивно існують у міждержавних відносинах, змушують зважати на них. З 2014 року Російська Федерація веде воєнні дії проти України. З 2022 року вони набули максимального масштабу та інтенсивності. Щодня агресор завдає повітряних ударів по різним об’єктам на території України, розвиває агентурну мережу для здійснення диверсій. Одними з найбільш пріоритетних цілей для атак ворога є об’єкти нерухомості підприємств обороннопромислового комплексу, у яких можуть розміщуватися виробничі потужності, комплектуючі, готові вироби або персонал, залучений до виробництва оборонної продукції».

Таким чином, автори переконують, що законодавча ініціатива розроблена саме з метою підвищення безпеки діяльності оборонних підприємств, шляхом обмеження можливості отримання вільного, безперешкодного доступу до відомостей реєстрів про оборонні підприємства, їхні види діяльності, місцезнаходження та тимчасового обмеження такого доступу до місцезнаходження об’єктів нерухомого майна, які належить таким підприємствам та відомостей щодо об’єктів інтелектуальної власності, пов’язаних зі сферами національної безпеки і оборони, забезпечивши цілісність функціонування таких реєстрів та мінімальні обмеження відомостей реєстрів для фізичних та юридичних осіб.

Реалізація запропонованих змін, на думку ініціаторів, сприятиме підвищенню безпеки діяльності оборонних підприємств, шляхом обмеження можливості отримання вільного, безперешкодного доступу до відомостей реєстрів про оборонні підприємства, їхні види діяльності, місцезнаходження та тимчасового обмеження такого доступу до місцезнаходження об’єктів нерухомого майна, які належить таким підприємствам та відомостей щодо об’єктів інтелектуальної власності, пов’язаних зі сферами національної безпеки і оборони, забезпечивши цілісність функціонування таких реєстрів та мінімальні обмеження відомостей реєстрів для фізичних та юридичних осіб.

Відтепер у відкритому доступі будуть лише: область або район об’єкта нерухомості, без адрес та кадастрових номерів; з патентів, авторських прав, Prozorro вилучається технічна інформація; з судових рішень вилучають дані про логістику, контрагентів, специфікації.

Правоохоронцям залишають можливість доступу до повної інформації.

Для виробників зброї, оборонних підприємств — дозвіл на альтернативну адресу в реєстрі. Письмові витяги містять повну адресу, відкрита електронна версія ні.

Після аналізу прийнятого у першому читанні  законопроекту позитивним моментом можна вважати, що нарешті, з 2014 року, почато розмову щодо забезпечення безпеки оборонних підприємств та обмеження ризиків, що може використати рф. Дійсно, у період дії воєнного стану, безпековий аргумент є головним. У правоохоронних органів залишається  повний доступ. Також збережено доступ до детальної інформації через письмові запити.

Водночас, існують серйозні ризики. Зокрема, вже на сполох б’ють журналісти та антикорупційні організації, для яких доступ до реєстрів був основним інструментів для отримання інформації. Тому обмеження доступу до реєстрів нерухомості та інших публічних даних, на їхнє переконання, зменшує рівень прозорості й громадського контролю. Це, звичайно, ускладнить їхню роботу роботу.

У прикінцевих та перехідних положеннях вказано, що закон діятиме протягом року після завершення воєнного стану на території України, що створює простір для маніпуляцій та приховування майнових схем без належної звітності. Тому, на мою думку, необхідно врівноважити безпекові інтереси та право суспільства на доступ до публічної інформації, запровадивши чіткі критерії та механізми контролю за запропонованими законодавцями обмеженнями. Важливо, щоб у разу його прийняття в цілому, під час реалізації положень закону, були встановлені чіткі запобіжники, які б зберегли баланс між національною безпекою та принципами прозорості.

Читайте також: Зекономили 5 тис грн: у Франківську відреставрують дах ліцею №5 за понад 5,4 млн грн

Підписуйтесь на нас в Google новинах, щоб не пропустити головне.

Залишайтеся на зв’язку! Ми у Facebook, Instagram, Telegram.

Надсилайте свої новини нам на пошту: informator.ivanofrankivsk@gmail.com

Телефонуйте за номером 096 989 60 87

Exit mobile version