Депутати підтримали законопроєкт №12437 від 22.01.2025, який 28 жовтня передано на підпис Президенту. Документ змінює статтю 25 Закону «Про дорожній рух» щодо паркування авто з дітьми до трьох років.
Чому цей законопроєкт став об’єктом критики, пояснює адвокат, кандидат юридичних наук Анна Даніель, пише Інформатор Івано-Франківськ.
Що говорить закон
В законі визначений ряд вимог до наявних і майбутніх паркувальних майданчиків.
Так, мають бути обладнані місця для паркування транспортних засобів, якими керують водії, які перевозять дітей віком до трьох років та які мають відповідний розпізнавальний знак на автомобілі.
Кількість місць, призначених для паркування таких транспортних засобів, становить не менше 5 відсотків загальної кількості місць на майданчиках для паркування, але не менше одного місця з позначенням відповідними дорожніми знаками або дорожньою розміткою.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування сприяють створенню власниками майданчиків для паркування окремих паркувальних місць для транспортних засобів, якими керують водії – вагітні жінки, люди похилого віку та ветерани.
Метою законопроекту, як зазначено у пояснювальній записці до нього, є забезпечення комфорту та посилення безпеки водіїв, які перевозять дітей віком до трьох років, а також сприяння розвитку системи паркування у країні.
Однак, за словами адвоката, даний закон має ознаки популістичного законодавства, яке часто створює гарний соціальний меседж, але не має ефективного механізму реалізації та контролю.
Розпізнавальний знак (наклейка)
Якщо право на використання пільгового місця базується виключно на нерегульованому розпізнавальному знаку (наклейці), це миттєво створює поле для зловживань.
Для порівняння, паркувальний знак «Водій з інвалідністю» прив’язаний до чіткого, формально підтвердженого статусу, який видається державною Медико-соціальною експертною комісією, яка раніше займалася встановленням інвалідності та працездатності (З 1 січня 2025 року функції МСЕК перейшли до експертних команд з оцінювання повсякденного функціонування (ЕКОПФ)).
Натомість, право «перевезення дитини до 3 років» є тимчасовою і ситуативною обставиною, а не постійним статусом, до того ж – без чіткого механізму верифікації (реєстрації знаку в сервісному центрі чи прив’язки до свідоцтва про народження).
В результаті може мати місце зловживання, коли наліпку може причепити будь-хто, а за її неправомірне використання не передбачено жодних юридичних покарань. Відповідно, закон матиме обмежений ефект.
Організація та механізм контролю
Чи не найбільшою законодавчою прогалиною є відсутність чітко визначеного механізму контролю. На відміну від контролю за парковкою для осіб з інвалідністю, де інспектор перевіряє лише наявність документа, у цьому випадку інспектору, по суті, потрібно перевірити:
- наявність знаку;
- фактичну наявність дитини віком до 3 років у салоні (або під час висадки/посадки);
- документальне підтвердження віку дитини (свідоцтво про народження чи його копія).
Такий рівень контролю є надмірно обтяжливим для правоохоронних органів та паркувальних інспекторів і, ймовірно, буде ігноруватися на практиці.
Жоден ЦНАП чи інший орган не почне масово видавати «довідки про батьківство», оскільки усі відомості вже є у реєстрах.
Зазвичай, такі місця функціонують як моральна преференція, а не суворо контрольована юридична норма, що, знову ж таки, призводить до низької ефективності.
Залучення органів місцевого самоврядування
На думку адвоката, проблему паркування для водіїв, які перевозять дітей віком до 3 років, доцільно вирішувати на рівні органів місцевого самоврядування (ОМС) через інструменти містобудування та стимулювання:
- введення таких вимог до нових або реконструйованих об’єктів (ТРЦ, супермаркетів, лікарень);
- надання пільг з місцевих податків або зменшення орендної плати за землю для бізнесу, який добровільно облаштовує такі місця.
Висновки
Отже, проголосований Проект Закону про внесення змін до статті 25 Закону України «Про дорожній рух» щодо паркування транспортних засобів, якими керують водії, які перевозять дітей віком до трьох років та які мають відповідний розпізнавальний знак на транспортному засобі (№12437 від 22.01.2025) є прикладом ініціативи, що має позитивний соціальний намір, але слабке юридичне та виконавче забезпечення.
Читати також: Ще три платні парковки невдовзі зʼявляться у Франківську
Залишайтеся на зв’язку! Ми у Facebook, Instagram, Telegram.
Надсилайте свої новини нам на пошту: informator.ivanofrankivsk@gmail.com
Телефонуйте за номером 096 989 60 87
