Спланувати подорож, написати пост, знайти рецепт чи обрати товар в онлайн-магазинах – ШІ стає помічником в щоденних справах для все більшої кількості українців. А його використання перетворюється з розваги у звичку.
Повідомляє Інформатор Івано-Франківськ з покликанням на дослідження, проведене Kantar Ukraine у вересні 2025 року.
Було опитано 1000 респондентів, чоловіки і жінки у віці 18-55 років, на території України крім сіл, тимчасово окупованих територій та зони активних бойових дій.
Головний висновок: ШІ у більшості випадків не сприймається як «штучний інтелект», а радше як зручний сервіс, який допомагає перекласти текст, знайти інформацію, створити контент чи підказати відповідь у чаті.
Кожен п’ятий з опитаних користується штучним інтелектом щодня, а ще майже третина – кілька разів на тиждень. Чверть українців вважають ШІ звичною технологією — на рівні зі смартфонами чи пошуковими системами, а ще 15% вважають, що він невдовзі стане таким.
Швидко відбуваються зміни у сприйнятті ШІ, від нього очікують конкретної користі, швидкості й точності. Це вже не захоплення технологічним проривом, а раціональне прийняття технології як інструмента, що полегшує життя.
ШІ – помічник при онлайн-шопінгу
Онлайн-шопінг став першим середовищем, де споживачі реально відчули користь штучного інтелекту. Кожен четвертий українець (23%) уже використовував ШІ під час покупок, ще 36% – хочуть спробувати.
Як правило, його використовують, коли необхідно знайти потрібне серед десятків варіантів, зорієнтуватися в акціях чи підібрати товар «під себе». При цьому споживачі прагнуть саме допомоги, а не повного вибору штучним інтелектом. 13% звертаються по поради, 12% користуються персональними підбірками, 10% – чат-ботами магазинів або маркетплейсів.
Для користувачів тут привабливими є швидкість, точність та відчуття персоналізованості, коли порада стосується конкретної особи.
Не тільки молодь: понад половина українців, віком 40+ пробували користуватись ШІ
Серед українців 41–55 років 42% ще не мали досвіду використання, але хотіли б спробувати.
Серед тих, хто вже користувався ШІ, 57% поки не використовували його у шопінгу. Але тут причина – відсутність звички: третина українців вважає, що простіше шукати самостійно, ще 22% не знають, де можна спробувати такі рішення. Має пройти певний час, і коли технологія стає доступною, інтуїтивною і зрозумілою, опір поступається місцем користі.
Схожі трансформації в сприйнятті та системі використання свого часу проходили онлайн-банкінг, доставка їжі чи безконтактні платежі. Тепер цей етап проходить шопінг з ШІ. Люди хочуть відчувати, що технологія дійсно працює на них, а не просто продає. І саме це – запит, на який брендам доведеться відповісти першими.
Допомога, а не контроль: чого українці очікують від ШІ
В процесі роботи зі штучним інтелектом, українці ставлять питання таким чином, щоб отримати не просто пряму пораду, а допомогу самому знайти ефективне рішення.
Найчастіше користувачі очікують, що ШІ допоможе спростити складне: показуватиме, де найдешевше або є знижки (44%), пояснюватиме різницю між схожими товарами (35%), автоматично фільтруватиме все зайве (34%), підбиратиме рішення, що відповідають моїм стилю, бюджету і потребам (33%).
Люди хочуть, щоб технологія думала “по-людськи”: розуміла контекст, враховувала досвід, допомагала приймати рішення, а не відбирала їх. І тут постає питання довіри. Серед респондентів 22% відповіли, що цілком довіряють рекомендаціям ШІ. Практично половина (56%) – мають нейтральну позицію (частково довіряють). І трохи більше 20% поки не довіряють.
«Це типовий баланс для нових технологій, коли довіра ще формується через практичний досвід», – резюмують дослідники.
Як на прихід ШІ має реагувати бізнес
Для компаній, які безпосередньо працюють зі споживачем, результати даного дослідження доводять, що ШІ більше не є атрибутом «передових брендів» – він стає стандартом зручності. Але разом із цим зростає очікування: за зручністю має стояти турбота, а не маніпуляція.
Це означає, що використання ШІ базуватиметься на таких критеріях:
- Простота – новий показник інноваційності. Технології мають бути інтуїтивними. Якщо користувач не розуміє, як працює ШІ, він не довірятиме йому.
- Прозорість – умова довіри. Коли система пояснює, чому радить саме цей варіант, це створює відчуття партнерства, а не контролю.
- Користь – головний критерій прийняття. Люди залишають ті інновації, які реально економлять час або знімають когнітивне навантаження.
Як підсумок, дослідники пропонують розширювати межі використання штучного інтелекту, однак базисом має стати емпатія і розуміння досвіду клієнта. Бо майбутнє довіри – не в тому, щоб технології були бездоганні, а в тому, щоб вони були на боці людини.
Читати також: У Прикарпатському університеті вступникам допомагає штучний інтелект
Підписуйтесь на нас в Google новинах, щоб не пропустити головне.
Головне фото – ілюстративне.
Залишайтеся на зв’язку! Ми у Facebook, Instagram, Telegram.
Надсилайте свої новини нам на пошту: informator.ivanofrankivsk@gmail.com
Телефонуйте за номером 096 989 60 87



