Інформатор Івано-Франківськ

ТРЕШ

Україна збільшила імпорт бензинів утричі. Чому ж тоді на АЗС зростають черги? 

У квітні країна імпортувала 100 963 тонн бензинів – втричі більше, ніж у березні, свідчать дані Митної служби України.

Пише Інформатор, посилаючись на матеріал Forbes.

Імпорт дизпалива за аналогічний період зріс на 17% – до 304 047 тонн. Чи достатньо цього, щоб задовольнити попит?  

За даними Консалтингової групи “А-95”, минулого року Україна ввозила в середньому 107 000 тонн бензину на місяць та 571 000 тонн дизеля. При цьому Держстат стверджує, що у квітні 2021-го через мережі АЗС продано 139 338 тонн бензинів та 164 637 тонн дизельного палива. Проте у  2022 році статистика Держстату не оновлюється.

Заступник міністра економрозвитку Денис Кудін стверджував, що Україна щодня імпортує щонайменше 10 000 тонн палива. З урахуванням зниження споживання цього об’єму мало б вистачити для задоволення попиту. За даними консалтингової компанії “Нафторинок”, від початку війни споживання нафтопродуктів впало на 30–50%, а близько двох третин із 7500 українських АЗС закрились.

Чому за наявності майже довоєнних обсягів імпорту з відкритого продажу зник бензин та дизель?

  • Тепер імпортні нафтопродукти завозять через західний кордон бензовозами та залізничними цистернами. Раніше, за наявності дешеве доставлення морем, цей канал майже не використовувався. Щоб компенсувати нафтотрейдерам збільшені логістичні витрати, Верховна Рада у середині березня скасувала акциз на нафтопродукти та знизила ПДВ для палива з 20% до 7%.
  • З початку війни паливний ринок опинився в скрутному становищі. Україна імпортує 70% нафтопродуктів, що споживаються в країні, – всього до 10 млн тонн бензинів, дизеля та автогазу. Постачання йшло переважно з Росії, Білорусі та морем. Зараз ці канали заблоковані російськими військовими кораблями. 
  • Окрім цього, російські ракети знищили близько 15 українських нафтобаз, за оцінкою Андрія Геруса, голови Комітету Верховної Ради з питань енергетики та житлово-комунальних послуг. Також через військові дії зупинилися Кременчуцький та Шебелинський НПЗ, які покривали близько 50% споживання бензину в країні.
  • Попри скорочення пропозиції, резерви палива у мереж АЗК дозволяли гарантувати відсутність гострого дефіциту. Проте ажіотаж не забарився.
  • “Зростання попиту та паніку провокували порожні стели на АЗС та розповсюджена з різних джерел інформація, що паливо ось-ось повністю закінчиться. Це робилось штучно”, – впевнений аналітик “Нафторинку” Олександр Сіренко. За останні два тижні, за даними “Нафторинку”, попит на заправках збільшився в п’ять разів. “Бензовози просто не встигають розвозити паливо”, – каже Сіренко.
  • Що за цим стояло? “Можливо, деякі мережі хотіли натиснути на уряд, лякаючи його дефіцитом, щоб він змінив формулу регулювання роздрібної ціни палива”, – каже Сіренко. Через держрегулювання ціни в опті зараз вищі, ніж у роздріб, що робить збитковою роботу мереж АЗС, які не імпортують бензин напряму, а купують його на внутрішньому ринку. Наприклад, на початку травня оптова ціна бензину перевищили 50 грн/л, тоді як гранична – 37,69 грн/л.
  • Навіть суттєве збільшення імпортних поставок навряд зараз зможе загасити паніку, каже він. Люди заправляють повний бак, наповнюють каністри та зберігають паливо про запас у своїх гаражах, каже Сіренко. Він пропонує радикальне рішення: ввести безперервну комендантську годину протягом декількох днів, за цей час бензовози встигнуть довезти паливо і сформувати запас на АЗС. Після цього заправки вийдуть на нормальний режим роботи.
  • “Нафторинок” прогнозує збільшення імпорту палива в травні у порівнянні з квітнем. За оцінкою директора Консалтингової групи “А-95” Сергія Куюна, українські оператори законтрактували 200 000–250 000 тонн палива в Європі.

Читайте також:

Чи вплинув дефіцит пального на роботу комунального транспорту Франківська.

Нагору